И тъй, видяхме, че в стихотворението „Борба“ Христо Ботев с един замах изразява вечния сблъсък между тези, които (като него) са „народ“ в себе си, и тези, за които обществото и нацията са „вътрешно притежание“ (Шпенглер). Обаче, трябва да вземем пред вид и това, което изразих вече в предходната част на това мое изследване, а именно това, че народът като общност от хора, генерираща самобитна култура, и нацията като общност от хора, генерираща и удовлетворяваща предимно свои икономически и политически интереси се оказват в парадоксална взаимна имаментност в духовното лоно на личността със всичко общо помежду си – в сферата социално-икономическото благополучие – и с нищо общо помежду си – в творческия акт, в творенето на свобода от свобода. Това в случая на Христо Ботев ще рече, че вдуховното си лоно Поетът – виждаме го изразено това в стихотворението му „Борба“ – освен че е „народ“ в себе си,
е и „нация“ в себе си,
а също и „общество“ в себе си.
Вижда се всъщност в стихотворението „Борба“ именно това, е Поетът е загрижен за социално-икономическото благополучие на обществото, в което живее и в което естествено и Той следва да може да постига своето лично материално благополучие (защото и той като човек яде хляб и храни семейство) с презумпцията, че и всеки друг го получава (според труда си), включително и „мойте братя сиромаси“.
***
Е, виждаме вече, че именно така в духовното лоно на Поета (творец на свобода от свобода) взаимно се осъвместяват (с всичко общо помежду си) личността, „народът“, „нацията“ и „обществото“. И това е цялата дейна Истина – Истината, осигуряваща личното безсмъртие и безсмъртието на един световноисторически народ във времето и в Бога.
***
А сега трябва да видим и това, че тази Истина е дейна единствено в сърцата и в душите на Творците на свобода от свобода! Тя е дейна у Христо Ботев – един от хората, които, според Гео Милев, „родиха българския народ“, а според мен – осигуряват и живота на народа ни във времето, а също и безсмъртието му в Бога!
***
Обаче, същото в същата мяра не може да се каже за хората, за които „обществото“ и „нацията“ (и „народът“, ако щете, и индивидите, ако щете) са тяхно „вътрешно притежание“ (Шпенглер). Тоест, не може да се каже същото за богаташите и за крупните политици и държавници, – освен в случаите, когато и те се оказват по един или по друг начин творци на свобода от свобода.
Ала тези случаи колко са и възможни ли са!?
Не се сещам за други в литературата, освен за праведния богаташ Йов, за „най-големият от всички жители на Изток“!
***
Впрочем, казано е в Евангелието (защото е взето от историческия опит на човека), че по-лесно камила ще мине през иглено ухо, отколкото богатия да влезе в царството небесно, тоест, сам той да стане носител и изразител на цялата дейна Истина в себе си (състояние, за което той иначе усърдно претендира) – защото именно цялата дейна Истина, която е жив Бог и и жив Човек едновременно, е нашето царство небесно.
Всъщност, това което пречи на богатия да стане изразител в духовното си лоно на цялата дейна Истина за себе си и за народа в себе си, и за нацията в себе си, и за самия себе си е собственото му материално богатство (то е в сърцето и в душата му), а за политиците – и властта, свързана с „притежаването“ на богатства и хора.
***
Ето защо в духовното си лоно Творецът на свобода от свобода от една страна има всичко общо с „нацията“ и с „обществото“ в себе си, а от друга страна няма нищо общо с богаташите, с „притежателите“ на „нацията“ и на „обществото“ (и на „народа,“ ако щете) в себе си. Няма нищо общо с онези, които
...грабят от народа гладен,
граби подъл чорбаджия,
за злато търговец жаден
и поп с божа литургия!
(Хр. Ботев - „Вмеханата“).
***
Впрочем, какво общо може да има между Христо Ботев и този, който не го питат
„колко е души изгорил живи,
сироти колко той е ограбил
и пред олтаря бога измамил
с молитви, с клетви, с думи лъжливи...“!?
(Борба)
Какво общо може да има Поетът у Христо Ботев с „обществото“ и/или с „нацията“ на богаташа, когато
„И на обществен тоя мъчител
и поп, и черква с вяра слугуват;
нему се кланя дивак учител,
и с весникарин зайдно мъдруват,
че страх от бога било начало
на всяка мъдрост...“!?
(Борба)
***
Всъщност, не е ли очевидно в тези стихове на Христо Ботев кое е „обществото“ и коя е „нацията“ на богатите и на властниците! И това „общество“ от весникари и от най-различни „диваци“ - социолози, политолози, професори и други „учени“ - не манипулира ли, не погубва ли и днес по същия начин народа си като маса, извличайки „полза“ (каква полза!?) за „обществото“ и за „нацията“ на богатите!?
***
И изобщо – какво общо може да има Поетът у Христо Ботев с тези, които заради парата ядат месата си („Патриот“)!?
Или, в противовес,
какво общо същите тези „патриоти“ - „притежателите“ на „нацията“ и на „обществото“, - какво общо могат да имат те с Поета, в чието духовно лоно е цялата дейна Истина!?
Да, те нямат нищо общо у Поета Христо Ботев!
(А и те самите вътрешно и външно не искат да имат нищо общо с Поета Христо Ботев.)
Но Поетът у Христо Ботев има вътрешно всичко общо с тях!
С всеки един от тях той има всичко общо в себе си!
И тъкмо това е парадоксът – парадоксът на цялата дейна Истина в духовното лоното на Поета, която от една страна приобщава, а от друга разделя, за да приобщи!
И тази дейна Истина е дейна както за живота на личността, така и за живота на Народа, за тяхното безсмъртие в Бога.
Защото такава е цялата дейна Истина, положена е тя в духовното лоно на Поета като Откровение Божие – „Аз съм в Моя Отец, и вие сте в Мене, и Аз във вас“!
И виждаме сега, че екзистенциален център на тази невероятна иманентност е духовното лоно, сърцето и душата на Личността – Исус Христос, Син Божий и Син Човешки. А чрез Христос всеки който има Христос в себе си, според Евангелието, е също син Божий и син човешки.
И затова този парадокс с цялата дейна Истина в него (Истина, която не изключва никого от себе си, освен ако човек не се самоизключи от нея) е мъчителен за Поета у Христо Ботев, в чието духовно лоно Бог, Народ и Личност се намират в парадоксална взаимна иманентност!
И затова:
В тъги, в неволи, младост минува,
кръвта се ядно в жили вълнува,
погледът мрачен, умът не види
добро ли, зло ли насреща иде...
На душа лежат спомени тежки,
злобна ги памет често повтаря,
в гърди ни любов, ни капка вяра,
нито надежда от сън мъртвешки
да можеш свестен човек събуди!
Свестните у нас считат за луди...
(Борба)
***
Впрочем, ако цялата дейна Истина (такава, каквато е в своята парадоксална цялостност – „..вие сте в Мене, и Аз във вас“) не беше в сърцето и в душата на Поета, то Христо Ботев нито щеше да напише стихотворението си „Борба“, нито щеше да жертва живота си за свободата на България. А и от какъв друг зор би сторил това –
заради кефа на Кир Михалаки ли!?
Или заради душицата на даскала-дивак!?
Или заради манипулатора-весникарин!?
Или заради попа, който „граби от народа гладен... с божа литургия“!?
***
Всъщност, цялата дейна Истина в сърцето и в душата на Поета е многоаспектна
и във всеки свой аспект тя е цялостна,
цялата дейна Истина е!
Изразена е тя в стихотворението „Борба“.
В него виждаме парадокса (аспект от цялата Истина), в който Поетът – от една страна – има всичко общо в благополучието на всеки един от народа в себе си (и се бори за това наше благополучие),
а от друга страна – няма нищо общо в себе си с тези от народа, които ограбват народа,
които не са творци на свобода от свобода в себе си,
но и които не може да пренебрегне в себе си,
защото и те са от народа, защото и те имат сърца и души
(и се бори за това – да се освестят в сърцата и в душите си!).
***
Виждаме в стихотворението „Борба“ и този аспект от цялата Истина (аспект, който е цялата дейна Истина), а именно този, че в духовното си лоно Поетът се намира
в борба със себе си,
в борба с другите в себе си,
и в борба с Бога в себе си!
Епична Борба!
Стихотворението „Борба“ е Борба!
Не познавам друг по-мощен израз на тази Борба от стихотворението на Христо Ботев „Борба“!
***
Да оставим това, че не случайно в един или в друг контекст в същото стихотворение пет пъти е употребен архетипът „Бог“.
***
Същностното е в борбата на Поета със себе си, с другите в себе си, и с Бога в себе си – няма от кого друг да завоюва себе си и народа в себе си, освен от Бога чрез Бога в себе си!
Няма друг начин
„да можеш свестен човек събуди“!
***
Епична Ботевска борба с Бога – да имаш свестни братя в Бога, да имаш свестни другари в Бога, да имаш „вярна дружина“ в Бога, да имаш народ в Бога!
Да си оличностен като българин с народа си български в универсалната духовна цялостност на човечеството,
в Бог!
(Следва)
http://svobodenpisatel.org/index.php/2012-12-31-12-12-03/8-vladimir-lukov