ОГНЯН СТАМБОЛИЕВ - С ВЪРХА НА ПЕРОТО

МУЗИКАТА ЛЕКУВА, НО МОЖЕ И ДА... УБИВА 

 

Загадъчното свойство на музиката – да влияе не само на чувствата, но и на целия наш организъм, е отдавна известно на медицината. Още в древността и особено през Средновековието лекарите са знаели, че правилно подбраните мелодии и инструменти управляват психиката, успокояват и дори лекуват душата.

Но тогава защо не ни лекуват всички музикални звуци? Какво всъщност се случва в нашия организъм, когато слушаме и възприемаме музиката?

Учените- биохимици казват следното:

- Музикалното произведение е всъщност последователно подредени сигнали с честота от 10 до 20 000 херца. Те пронизват въздуха и са навсякъде около нас, влияят на химическите процеси в нашия организъм и на обмяната на веществата в него. И ние медитираме, плачем или изпитваме истинска наслада, слушайки музиката, а в организма ни настъпват ту едни, ту други биохимически процеси. Това твърдят учените.

Музиката около нас... Тя е в много по- големи количества, много разнообразна, шумна, много по- агресивна, отколкото е била в миналото, в бита на нашите баби и дядовци, живели спокойно без радио и телевизия. Днес агресията на музиката, без съмнение е повсеместна, тотална. За това писа още преди 25 години в забележителната си статия „Естрадна гигантомания” нашият голям композитор Марин Големинов. Но сега ситуацията е още по-трагична. Така наречените “низки жанрове” в нея: поп, рок, диско, техно, фолк, рап и т.н., направо са окупирали българските електронни медии – от националните до кварталните. И този невъобразим, нерядко влудяващ шум и трясък, ни преследва буквално навсякъде: на работа, в трамвая и автобуса, в кафето и ресторанта, в магазина, на пазара, в празничен ден и на площада в града/ заприличал на цирк или панаир!/. За мнозина от младите тази “музика” се е превърнала в нещо като “наркотик за душата” и “звукова токсикомания”. Те са вече зависими от нея. Влезте в която и да е дискотека и ще се уверите, ако разбира се, издържите на грохота вътре!...

Гръмките, ритмични удари – не толкова звучи! – натоварват и преуморяват нервната система на подрастващите, в резултат в техните още неукрепнали организми настъпва рушене на биохимичните процеси, водещи до ред неблагоприятни последствия, сред които на първо място е постепенното и трайно увреждане на слуха, смущения в нервната дейност, в сърцето, в съня.

А за младите особено вредни са устройствата със слушалки, които направо увреждат мозъка. Затова и в Европейския парламент се взе решение да се контролира производството на новите звуконосители.

За съжаление, силно замърсената звукова и естетическа среда у нас (Азис, Глория, Мишо Шамара, Слави, Софи Маринова, Кондьо, Ивана, Луна и т.н. – всъщност, нейните замърсители нямат чет!) е вече една тъжна реалност и като че ли никой не се смущава от нея, търпим я както сме търпели омразното и варварско турско робство. Сякаш сме нейде в Ориента или в джунглите на Африка, но не и в старата и културна Европа / в нея изглежда сме само географски /. Дори БНР /особено “Хоризонт”/ се поддаде на тази невероятна по мащабите си “естрадна гигантомания” и „американизация на ефира” / за която преди години първи алармира нашият голям композитор Марин Големинов/ и тя буквално го заля. Наистина, едва ли има друго национално радио в света, което да е дотолкова естрадизирано и американизирано, в което делът на художествената музика и на българските изпълнители и състави да е толкова нищожен. Та те са направо редки гости в радиоефира. БНР от години вече не предава пряко дори редовните концерти на своя първокласен оркестър, както правят повечето национални радиа. Слушам радио от много страни на Европа и света / чрез Интернет преброих 482 радиа за класическа музика от Чили до Нова Зеландия!/ и мога да кажа, че нашето е може би най- безродното, най- естрадизираното и американизираното, а напоследък упорито се и чалгизира и турцизира. Да, Радио София озвучава дори предаванията си и по уж, културната програма “Христо Ботев” с грозни американски “тупалки”/ шлагери по жаргона на самите радиоводещи, някои от които отдавна са забравили, че има Моцарт, Шуберт, Шопен и дори Йохан Щраус.../. Нашето радио е и единственото в света, което няма отделна програма за класическа музика, каквато имат дори... турското, перуанското и филипинското!

А се знае, че лекува и действа благотворно върху организма и психиката единственото нормалната, нискодецибелната музика – главно художествената, неправилно назовавана и в БНР “класическа”. Затова и в музикалната столица на Европа, Виена, има специален институт за лечение чрез музика или мелотерапия – с музика на старите майстори, класиците и романтиците. Защото практически и научно доказано е, че именно творбите на Вивалди и Хендел, На Моцарт и Шопен, на Бетовен, Росини и Йохан Щраус и на редица други автори лекуват, успокояват, хармонизират. И тогава защо тези прекрасни, божествени опуси на великите музиканти да не звучат по- често по нашите електронни медии, както всъщност е в целия цивилизован свят ? Защо БНР ги пуска по малко, главно късно през нощта, от 3 до 5 часа, а през останалото време ни надува главата с приказки, безкрайни текстови предавания, гарнирани с кресливи американски тупалки и с реклами, от които можеш да затъпееш! Същински говорящ вестник. Същото може да се каже и за „националното” Радио Дарик, в което културата и художествената музика почти отсъстват. А и антибългарската BTV започна редовно да ни надува главите с най- долнопробна чалга дори на Трети март и Нова година!

И защо да не водим децата си редовно на опера и концерт, както е в Европа? Защо нашите учители по музика не желаят да си направят труда /което не изисква никакви особени усилия!/ да заведат своите възпитаници на някое подходящо представление на опера, оперета, балет или мюзикъл, на популярен концерт? И защо тези посещения да не станат част от учебните програми по музика? Защо часовете по музика и изкуство са толкова малко? Министерството на образованието и науката би трябвало да направи нещо по този въпрос. Децата на България, страната на Орфей и Борис Христов са вече естетически неграмотни, духовно обеднели, със силно загрубели сетива. Защото тази грозна музика не само, че ги оспостачва, но ги прави агресивни и дори жестоки. Повечето от тях завършват училище без да са влизали в театъра или в концертната зала! Знаят песните и биографиите на Азис, Глория и Мишо Шамара, а не са чували за Верди, Бетовен, Чайковски , Хайдн или Моцарт! И защо музиката да не се изучава повече и по- сериозно, както е в повечето културни страни на Европа? А може би защото и българското образование трябва да се опростачи напълно– казват: на Европа нямало да са нужни образовани и културни българи...За Запада България е все още нещо като колония или „заден двор”.

 

А правителството започна за съкращава българските музикални институти / реформата на ГЕРБ ги довърши!/ . И нищо чудно, след като Ивана и Лепа Брена са сред музикалниите идоли на един от нашите политически лидери...

 

http://svobodenpisatel.org/index.php/2013-01-09-18-57-10/379-ognyan-stamboliev